ODWRÓCIĆ KLASĘ, CZYLI ZMIENIĆ PODEJŚCIE DO PROCESU UCZENIA SIĘ I ROLĘ NAUCZYCIELA
Chcę opowiedzieć o …
tym, jak odwrócona klasa zmieniła mój
sposób uczenia
Odwrócić trzeba nie tylko klasę - o
zmianie podejścia do procesu uczenia się
i roli nauczyciela
Szkolenie dla nauczycieli polonistów
na temat odwróconej klasy w kontekście zmiany w myśleniu o szkole jako miejscu,
gdzie nauczyciel wie wszystko, podaje wiedzę, a uczniowie ją konsumują; gdzie
nauczyciel pyta o to, o czym uczniowie nie mają pojęcia, zamiast słuchać pytań
uczniów, pobudzać ich ciekawość, uczyć uczenia się i brania odpowiedzialności
za swoją naukę.
Odwrócona klasa zawdzięcza swoją
nazwę temu, że najpierw uczniowie dostają pracę do odrobienia w domu, a dopiero
potem temat omawiany jest, dyskutowany i pogłębiany na lekcji, zazwyczaj w
parach lub grupach. Najczęściej odwrócona klasa to rodzaj tzw. blended
learning, czyli połączenie wykorzystania technologii, uczenia online w domu i
uczenia offline w klasie.
Odwrócona klasa jest metodą, która wymaga zmiany roli nauczyciela,
Nauczyciel musi opuścić swoje biurko i być przy uczniach obok, tworząc im
warunki do nauki, odpowiednie sytuacje edukacyjne, budząc ich ciekawość
poznawczą, wspierając w procesie uczenia, ale pozostając z boku, oddając przestrzeń
uczniom. Nadal jest ekspertem, ale jest także tutorem, facylitatorem i
organizatorem. Taka lekcja wymaga
pozytywnej atmosfery, dobrych relacji, nastawienia na proces, nie na
kontrolę, na działania, nie na przekazywanie wiedzy, wymusza na uczniach branie
odpowiedzialności za proces uczenia się.
KONSPEKT DO PREZENTACJI Z LINKAMI DO NARZĘDZI
ŹRÓDŁA I CIEKAWE STRONY
KONSPEKT DO PREZENTACJI Z LINKAMI DO NARZĘDZI
ŹRÓDŁA I CIEKAWE STRONY
Kliknij grafikę